سانسوریا ( sansvieria )

گیاه سانسوریا از گیاهان بومیِ آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا می‌باشد. این گیاه پرطرفدار دارای حدود 70 نوع گونه های مختلف است که از 15 سانتی متر تا 200 سانتی متر متغیره.سانسوریا درفارسی به زبان مادر شوهرمعروف است.

علت اینکه ذکر کردیم سانسوریا یک گیاه پرطرفدار می باشد این است که سانسوریا گیاهی زیبا و مناسب جهت دکوراسیون منزل و اداری می باشد، ولی علت مهم دیگری که سانسوریا رو محبوب کرده ، کم توقع بودن این گیاه است،یعنی از نظر نگهداری و رسیدگی بسیار بی دردسر و آسان است همچنین عمر گیاه سانسوریا در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی طولانی تراست.

منظور از کم توقع بودن سانسوریا این است که این گیاه ازگیاهان مقاوم به حساب می آید؛ مقاوم در برابر کم آبی ، مقاوم در برابر نور کم،همچنین سازگار بودن با شرایط دمایی و رطوبت معمولی.

اگر قصد خریدن گل و گیاهان آپارتمانی برای خانه یا محیط اداری را دارید و یا در زمینه ی نگهداریِ گیاهان آپارتمانی، مبتدی هستید بهتر است با گیاهان کم توقع و مقاومی مثل سانسوریا و زاموفیلیا شروع کنید.

ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد شرایط نگهداری سانسوریا، ویژگی های آن، تکثیر سانسوریا و انواع سانسوریا و … صحبت کنیم با ما همراه باشید.

نورمناسب سانسوریا

سانسوریا و نور

سانسوریا جز گیاهان مقاوم به نورکم می باشد که حتی در سایه و یا نور های مصنوعی مانند لامپ های رشد به خوبی دوام می آورد.

البته سانسوریا درجایی که نورغیرمستقیم و نسبتاً زیاد دارد، به رشد بسیارخوبی میرسد در نتیجه بهتر است این گیاه را در فاصله ای مناسب از پنجره ای که نسبتا آفتاب گیراست قرار دهید.

فقط این رعایت این نکته ضروری استکه نورمستقیم به برگ های سانسوریا برخورد نکند چون که گرمای نورخورشید باعث بی حالی و خم شدن برگ های سانسوریا و یا سوختگی برگ ها آن می شود.همچنین نباید گیاه در معرض وزش باد ناشی از باز کردن پنجره قرار گیرد چون به طور کلی گیاهان آپارتمانی نسبت به وزش باد حساس هستند.

آبیاری سانسوریا

سانسوریا جزء گیاهان مقاوم به کم آبی می باشد ، آبیاری بیش از حد ، سبب پوسیدگی ریشه ها و در نتیجه بیحالی و رنگ پریدگی و خرابی برگ های آن میشود.میزان آبیاری سانسوریا بستگی به دمای – نور و رطوبت محیط و مقدار فواصل زمانی بین دو آبیاری دارد،بصورت یک قاعده عمومی در صورتی که دو سه سانتی مترازعمق رویه خاک خشک گردید نسبت به آبیاری مجدد اقدام کنید.در فصول سرد سال بطورمیانگین هر 12 الی 14  روز یک بار و در فصول گرم سال هر 7 الی 10 روز یکیار گیاه را آبیاری کنید .گلدان مورد استفاده باید زهکش مناسب داشته و آب از انتهای گلدان خارج گردد.(عدم خروج آب از گلدان سبب پوسیذگی ریشه خواهد شد)

دمای مناسب سانسوریا

دمای ایده آل برای سانسوریا بین 15 الی 30 درجه سانتی گراد می باشد. سانسوریا جزء گیاهان مقاوم به گرما است ولی گرمای بیش از حد باعث خم شدن و پخته شدن برگ ها می شود از طرفی سرمای زیاد نیز به برگ های سانسوریا آسیب میزند.این نکته را نیز فراموش نکنید که این گیاه را مقابل باد کولر و یا کنار شوفاژ قرار ندهید.

رطوبت مناسب سانسوریا

به طور کلی این گیاه به رطوبت زیادی احتیاج ندارد و جز گیاهان مقاوم به خشکی به حساب می آید اما چندین روش برای تامین رطوبت گیاهان از جمله ساخت جزیره ، غبار پاشی ، قراردادن گیاهان در کنار هم و … وجود دارد.این گیاه هیچ مشکلی با رطوبت معمولی که در محیط های خانه یا اداری وجود دارد ندارد.

سانسوریا

کود مناسب سانسوریا

گیاهان نیز مانند هر موجود زنده دیگر، نیاز به غذا دارند، سانسوریا نیز این قاعده مستثنا نیست اگر میخواهید گیاه سانسوریا شما یک رشد خوب و سریع داشته باشد، توصیه میکنیم از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی،با نسبت 20-20-20 استفاده نمائید.همچنین برای پاجوش زدن سانسوریا میتوانید از کودهای فسفر بالا که برای تقویت ریشه مناسب است استفاده نمایید.

خاک مناسب سانسوریا

خاک سانسوریا باید یک خاک تقریبا سنگین باشد. باید ترکیبی از شن، ماسه، رس و مواد آلی را در خود داشته باشد از طرفی سانسوریا خاکی که خاصیت اسیدی دارد و PH آن بین 5 الی 7 است را دوست دارد پس بهتر است خاک و کود آماده کاشت را با کمی شن و ماسه و رس مخلوط کنید و گیاه را داخل آن بکارید. اگر میخواهید سانسوریا را در لابی داخل برج و یا مراکز تجاری بکارید، بهتر است جایی را انتخاب کنید که دارای این خاک بوده و نور مستقیم به گیاه برخورد نکند.

شرایط نگهداری سانسوریا را بطور خلاصه خدمت شما عزیزان تقدیم کردیم.

جهت خرید انواع گونه های گیاه سانسوریا اینجا کلیک کنید.

جهت خرید خاک و کود مناسب گیاه سانسوریا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *