لزوم استفاده از کود برای گل و گیاه

برای دوستداران گل و گیاه همیشه این دغدغه و نگرانی وجود داشته که گیاهان آنها همیشه سرحال و شاداب بمانند و دچارمشکل نشوند ،گیاه هم مثل انسان یک موجود زندست یعنی همونطور که انسان به آب و غذا و مواد مغزی و انواع ویتامین ها و هوا و همچنین رسیدگی نیاز داره ،گل و گیاهان هم نیاز به تقویت و رسیدگی دارند، همونطور که انسان میره آزمایش میده و گاهاً بعضی از ویتامین ها و عناصر حیاتی بدنش کم میشه، گیاه هم به همین شکله، شما باید ابتدا گیاه خودتونو خوب بشناسید یعنی نیازها و شرایط نگهداری و… بدونید و بعد نیازهاشو برطرف کنید.

برای تقویت گل و گیاهان آپارتمانی باید از کود استفاده کنید ولی باید با توجه به نوع و اندازه و شرایط گیاه ، کود مناسب خودشو تهیه کنید.کودها یا شیمیایی هستن یا طبیعی که به اصطلاح ارگانیک هم گفته میشه.

گاهی اوقات خاک و بستر گیاه شما به اندازه کافی مواد مغزی واسه ادامه حیات و رشد گیاهتونو نداره یا به مرورزمان بخاطر آبیاری های متعدد مواد مغزی از خاک خارج شده (که یک امر طبیعیه)، تو این مواقع شما باید خاک گیاهتنو تقویت کنید تا گل و گیاه بتونه روند طبیعی ادامه حیاتشو داشته باشه.

بطورمثال ورمی کمپوست یکی از اون کودهاست که میتونید به خاک گلدان اضافه کنید یا کودهای حیوانی ، البته کودهای حیوانی گاهاً بخاطر اینکه بوی نامتبوعی ایحاد میکنند یا شته میزنند خیلی از مردم نمیپسندن که تو محیط خونه از آنها استفاده کنند و بیشتربرای درختکاری و باغچه و تراس ها و روف گاردن ازش استفاده میکنند.

البته ما در این مقاله میخواهیم شما عزیزان را با کودهای شیمیایی آشنا کنیم کودهایی که بصورت تخصصی برای تاثیر گذاری روی قسمتهای مختلف گیاهان طراحی و ساخته شده اند.

فرضاً بعضی از گیاهان گلدهی دارند یا بعضی دیگه نیاز به تقویت ریشه دارند یا بعضی از گیاهان را باید روی برگ هایشان تمرکز کرد؛ تک تک این موارد اشاره شده کود تخصصی مناسب خودشان را دارد.

ما در ادامه به معرفی و بررسی انواع کودهای گل و گیاهان آپارتمانی و باغچه ای خواهیم پرداخت.

کود مناسب گیاهان آپارتمانی

معروف ترین و متداول ترین کودهای شیمیایی مناسب گل و گیاهان آپارتمانی کودهای NKP هستند.

NKP شامل سه عنصرنیتروژن (N) – پتاسیوم (K) – فسفر (P) می باشد که هر کدام از این عناصر برای قسمتی از گیاه مناسبه و البته گیاه برای رشد به هر سه عنصر نیاز داره.

گیاهان به هر سه عنصر NPK نیاز دارند

این سه عنصر با درصد ترکیبات متفاوت میتونه یک کود عالی برای گیاه شما باشه و همه نیازهاشو برطرف کنه.

همانطور که گفتیم این کودها ترکیبات متفاوتی از نیتروژن – پتاسیوم – فسفر دارند، انواع کودهای آپارتمانی به شرح زیر میباشند :

کود کامل گیاهان آپارتمانی

کود تقویت ریشه

کود گلدهی

کود سبزینگی

کود آهن

کود هیومیک اسید

کود آمینو اسید

کود جلبک دریایی

ما در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

کود کامل گیاهان آپارتمانی

اولین کودی که میخواهیم به شما معرفی کنیم که کاربردی ترین و بهترین کود گیاهان آپارتمانی می باشد کود 20-20-20 می باشد.، این کود در بازار به کود سه بیست معروف است که ترکیب نیتروژن – فسفر- پتاسیوم به یک اندازه در خودش دارد.

این کود با دارا بودن مقدارمتعادلی از این سه عنصر، به عنوان کود کامل گیاهان آپارتمانی شناخته میشود و ما آن را برای انواع گیاهان آپارتمانی توصیه میکنیم.

استفاده از کود جهت تقویت گیاهان

نیتروژن (N)  برای رشد مناسب برگ‌ها مؤثر است. نیتروژن مسئول رنگ سبز در برگ‌ها است.این عنصر باعث رشد برگ‌های سبز و سالم می‌شود. اگر گیاهان آپارتمانی شما فاقد نیتروژن باشند، ممکن است شاهد رنگ زرد در برگ‌ها باشید. از طرفی نیتروژن باعث افزایش حرکت اکسیژن در محیط گلدان می‌شود.

فسفر (P) دومین عنصر می باشد که به رشد ریشه کمک می‌کند. فسفر روی رشد ریشه‌ها، دانه‌ها و گل‌های سالم متمرکز می‌شود. اگر گیاه فاقد فسفر باشد، ممکن است برگ‌های آن به جای رنگ سبز، متمایل به قرمز یا ارغوانی شوند. همچنین کمبود فسفر می‌تواند رشد گیاه را به تأخیر انداخته یا متوقف کند. عدم رشد به طور معمول نشانه‌ای واضح از کمبود فسفر در خاک گیاه شماست..

پتاسیم (K) سومین عنصردر ترکیب  NPKمی باشد که باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر عوامل مخرب، می شود. پتاسیم به عنوان یک محرک کلی برای سلامتی گیاه است، زیرا به مبارزه با آفات و بیماری‌ها کمک می‌کند. پتاسیم مقاومت گیاه شما را در برابر خشکسالی، گرما و سرما نیز افزایش می‌دهد. این عنصر مهم، رشد ریشه و همچنین تولید برگ را تقویت می‌کند.

جهت خرید کود 20-20-20 اینجا کلیک کنید

کود تقویت ریشه گیاهان

طراحی ترکیب این نوع از کود با توجه به درصد بالای فسفر دقیقا برای تقویت ریشه مناسب است، کودهای تقویت ریشه زایی عموما به صورت اعداد 10-52-10 یا 5-50-5 یا حتی 13-40-13 موجود است البته باید این نکته رو متذکر بشویم همگی این ترکیبات مناسب ریشه هستند و اگر خواستید از روی اعداد نوشته شده اقدام به خرید کنید باید توجه داشته باشید که کود مناسب ریشه زایی باید درصد فسفر بالایی نسبت به دو عنصر دیگه داشته باشه ، بعنوان مثال در کود NPK 5-50-5 مقدار فسفر 10 برابر نیتروژن و پتاسیوم می باشد که برای ریشه دار کردن و تقویت ریشه و حتی ترمیم ریشه ایده آل می باشد.

لزوم تقویت ریشه گیاه

مزایای کود تقویت ریشه

بهبود و تقویت ریشه زایی در نهال ها و قلمه ها

افزایش مقاومت در برابر تنش ناشی از پیوند نهال یا قلمه

گسترش سریع سیستم ریشه پس از پیوند گیاه

تحریک و افزایش رشد ریشه ها، کمک به پاجوش زدن در گیاهان آپارتمانی نظیر سانسوریا و زاموفیلیا و …

جهت خرید کود تقویت ریشه اینجا کلیک کنید

کود گلدهی و ثمردهی گیاهان

گلدهی گل و گیاهان آپارتمانی مسئله مهمی است که گاهاً این اتفاق با مشکل مواجه میشود یا میزان گلدهی آنطور که باید باشد نیست. گلدهی گیاهان آپارتمانی نشانه رشد عالی و وجود شرایط ایده آل برای نگهداری آنها می‌باشد؛ همچنین شکوفه زدن در درختان میوه نیز نوید بخش باروری بالای درخت و برداشت پربار میوه ها می‌باشد. وقتی نیاز گیاه به طور کامل برآورده نمیشود، نمی‌تواند از پتانسیل خود برای گلدهی استفاده نماید در چنین شرایطی برای بهبود رشد گیاه و گلدهی، از کود مخصوص گلدهی استفاده میشود تا به عنوان ماده اثربخش تقویتی، سبب تولید گل در گیاه گردد.

تاثیر کودهای گلدهی در افزایش دوره گلدهی و طراوت گلها

کودهای مناسب و مخصوص برای گلدهی آن هایی هستند که در ترکیب شان درصد بالایی پتاسیوم وجود داشته باشد، کود NPK 12-12-36 دارای  12 درصد نیتروژن، 12 درصد فسفر و 36 درصد پتاسیم می باشد و میتوان گفت که پتاسیوم در این ترکیب 3 برابر نیتروژن و فسفر میباشد ، درصد بالای پتاسیم باعث افزایش میزان رشد جوانه ها و گل های گیاهان می شود.

جهت خرید کود تقویت گلدهی انجا کلیک کنید

کود تقویت سبزینگی گیاهان

کود بهبود سبزینگی معمولا با نسبت NPK (30-10-10) در بازار موجود می باشد البته ممکنه است این فرمولاسیون در برند های مختلف اندکی متفاوت باشد ،این کود از دسته کودهای گیاهان آپارتمانی است  که کلیه عناصر مورد نیاز گیاه وجود دارد ، کود سبزینگی با 10 درصد پتاسیم، 10 درصد فسفر و 30 درصد نیتروژن فرموله شده و هر یک از این مواد مؤثراست، برای تقویت رشد گیاه ضروری هستند سرعت رشد اندام‌های گیاه و اندازه برگ‌ها را نیز افزایش می‌دهد در واقع این کود به دلیل اینکه درصد نیتروژن بسیار بالایی دارد، برای ایجاد رنگ سبز در گیاهان (ایجاد سبزینگی) مفید است.

جهت خرید کود سبزینگی گیاهان اینجا کلیک کنید

کود آهن

کود آهن یکی از ضروری ترین عناصرمورد نیاز برای گیاهان است.
از آنجا که عنصر آهن، در فرآیند تولید کلروفیل نقش مهمی را ایفا می کند، برای تولید کلروفیل و سبزینه ی برگ گیاهان، به خاک آنها کود آهن اضافه میکنند.

تاثیر آهن در گیاهان

علائم کمبود آهن در گیاهان

اگر برگهای جوان‌ترِ گیاه شما، زرد شد (درحالیکه برگهای قدیمی‌تر، سالم بودند)، میتوان گفت که گیاه شما با کمبود آهن مواجه است.
در شرایط بدتر نیز ممکن است کل گیاهتان زرد یا سفید شده و لبه های برگ های آن نیز به رنگ قهوه ای دربیایند.

نحوه مصرف کود آهن

برای رفع علائم کمبود آهن، بهتر است به اندازه یک قاشق چایخوری از محلول را در 2  لیتر آب حل کنید.
سپس گیاه را دو هفته‌ یکبار با این محلول آبیاری نمایید.
همچنین در فصول سرد سال (که ممکن است آهن موجود در خاک کم باشد) بهتر است گیاهتان را با این کود، کوددهی کنید.
البته باید توجه داشته باشید که کود آهن فقط در خاک استفاده میشود و نباید آن را روی قسمت‌های مختلف گیاه اسپری کرد.

جهت خرید کود آهن یا کلات آهن اینجا کلیک کنید

اسید هیومیک – هیومیک اسید

اسید هیومیک ، حاوی فولویک اسید بوده که با مقادیر متناسبی از عناصر غذایی کم مصرف مانند آهن، روی، مس و بور فرموله شده است.
این محصول، با هدف رفع کمبودهای تغذیه ای و رشدی گیاهانِ باغچه ای و گلهای زینتی، طراحی و ساخته شده است.

مزایای اسید هیومیک 

از مزایای استفاده از این محلول، جذب سریع آن از طریق برگها، استفاده آسان و فوری، عدم نیاز به رقیق سازی، تقویت کنندگی رشد گیاه و افزایش طراوت و سرسبزی گیاه میباشد.
همچنین بالا بردن مقاومت گیاه در برابر بیماریهای قارچی، سازگار بودنِ آن با طبیعت و بدونِ ضرر بودنِ آن برای انسانها و حیوانات نیز، از دیگر مزایای این محلول میباشد.

جهت خرید کود هیومیک اسید اینجا کلیک کنید

کود آمینواسید

آمینواسید یک محصول تغذیه‌ای بیولوژیکی ارگانیک است که از منبع گیاهی (سویا) به دست می‌آید و برای تقویت رشد گیاه و پرورش بهتر آن مورد نیاز است، فعالیت هورمونی گیاه را تقویت می‌کند و سنتز آن را تحریک می‌کند. از این رو بعد از استفاده آن، شاهد گلدهی و میوه دهی بهتر گیاه خواهید بود. از طرفی اسیدهای آمینه در تولید کلروفیل بسیار موثر هستند. کلروفیل ماده ای شیمیایی اسا که تقریبا در برگ و ساقه تمام گیاهان وجود دارد، وظیفه کلروفیل فتوسنتز است.کلروفیل دی اکسید کربن موجود در هوا را با آب دریافت شده از ریشه در حضور نور خورشید ترکیب میکند و کربوهیدرات و اکسیژن می سازد بطور خلاصه باید بگوییم که گیاهان را قادر میسازد که از نور خورشید انرژی کسب کنند.

اسیدهای آمینه به افزایش غلظت کلروفیل در گیاه کمک می‌کنند و منجر به درجه بالاتر فتوسنتز می‌شوند. این امر باعث می‎شود که گیاه افزایش انرژی فوق‌العاده‌ای برای رشد داشته باشد.

مزایای کود امینو اسید 

کمک به حفظ ذخایر غذایی گیاه

بهبود فتوسنتز و افزایش رشد گیاه

افزایش تولید هورمون‌ها و پروتئین‌ها در گیاه

تامین اسیدهای آمینه برای گیاه، علاوه بر کمک به عملکرد بهتر گیاه، از مصرف بیش از حد انرژی آن برای تولید اسید‌های آمینه جلوگیری کرده و در نتیجه گیاه انرژی بیشتری برای رشد و تشکیل بافت‌های گیاهی خواهد داشت.

کود جلبک دریایی

جلبک دریایی یک کود ارگانیک محسوب میشود که همانطور که از اسمش پیداست از جلبک های موجود در دریاها و سواحل تشکیل شده است، این کود آسیبی به گیاه نمیزند و باعث اصلاح خاک نیز می شود حاوی چندین ماده مغذی مفید گیاهی از جمله نیتروژن، پتاسیم، فسفات و منیزیم است. اشکال خشک و مایع از کود جلبک دریایی در فروشگاه‌های محصولا گیاهی به فروش می‌رسد تا پرورش‌دهنگان گل و گیاه، باغ‌ داران، گلخانه‌ داران و کشاورزان، بتوانند بهترین شرایط را برای رشد گیاهان مورد نظرشان به وجود بیاورند. کود جلبک دریایی محصولی عالی است که استفاده است آن مزایای بسیاری را به همراه دارد. همچنین جلبک دریایی یکی از قلیایی ترین مواد غذایی است و بنابراین یک افزودنی فوق‌العاده برای تقویت گیاهان است.

تاثیر کود جلبک دریایی

مزایای  کود جلبک دریایی

افزایش سرعت رشد گیاه

افزایش جوانه زنی و گلدهی گیاهان و باروری بذر

رفع اثرات نامطلوب تنش‌های محیطی

افزایش جذب مواد غذایی از خاک

عصاره جلبک دریایی فرمول یک، از جلبک دریایی قهوه‌ای با نام اسکوفیلونودوزوم بدست می‌آید. این محصول با بهره‌مندی از انواع پروتئین‌ها، هورمون‌های رشد، اسد‌های آمینه، عناصر NPK و همچنین عناصر ریزمغذی که همگی با منشاء طبیعی و آلی می‌باشند، نقش بسیار موثری در تقویت گیاه دارد. از هورمون‌های رشد موجود در این محصول، می‌توان به اکسین، سایتوکنین، جیبرلین و بتائین اشاره نمود. افزایش میزان گلدهی، افزایش مقاومت گیاه در مقابل تنش‌های محیطی، تحریک جوانه‌زنی و باروری بذرها، از جمله فواید این محصول هستند.

جهت مشاوره خرید محصولات از پشتیانی آنلاین سایت استفاده نمائید

جهت خرید هریک از کودهای فوق اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *