ارکیده یک گیاه زیبا و پرطرفدار است که شکوفه‌های بزرگ، با دوام و البته با گونه و رنگهای متنوع.

وفق پذیری این گیاه با محیط‌های مختلف و همچنین فصل گلد‌هی طولانی آن باعث شده این گیاه به یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی و اداری تبدیل شود که جلوه‌ی خاصی به محیط اطراف می‌بخشد

 شرایط نگهداری گل ارکیده به چه صورت است؟

 نور مناسب برای گل ارکیده چه نوری است؟

ارکیده ها اغلب ترجیح میدهند که پشت پرده یا پنجره قرار بگیرند.

به این ترتیب، این گیاهان روزانه مقدار زیادی نور را (به صورت غیر مسقیم) دریافت میکنند.

اگر نور خورشید برای مدتی طولانی بر گل ارکیده بتابد و یا محل نگهداری آن بیش از حد تاریک باشد، این گیاه گلهایش را از دست داده و به مرور زمان خشک خواهد شد.

 رطوبت مناسب برای گل ارکیده چه میزان است؟

گیاه ارکیده رطوبت را دوست دارد و رطوبت هوای مورد نیاز ارکیده رطوبت هوایی شبیه به گلخانه است. اغلب رطوبت مناسب برای آن حدود ۵۰٪ تا ۷۰٪ است.پس سعی کنید که هوای محیط زندگی آن مرطوب باشد.

اگرنزدیک دریا زندگی می کنید و محیط زندگی تان رطوبت 40 تا 60 درصد دارد، نیازی به تامین رطوبت نیست. اما اگر در مناطق خشک تری زندگی می کنید،
برای تامین رطوبتش می توانید روزانه با اسپری آب به آن غبارپاشی کنید، هم چنین می توانید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید و یا گلدان را در بستری از سنگریزه و آب بگذارید.

توجه کنید که کف گلدان و ریشه های گیاه باید با سنگریزه‌ها و رطوبت فاصله داشته باشد وگرنه رطوبت از سوراخ کف گلدان باعث می شود که ریشه‌ها بپوسند.

 دمای مناسب برای گل ارکیده چه دمایی است؟

گیاه ارکیده دمای 16 تا 24 درجه سانتیگراد یا دمای معتدل را بسیار دوست دارد. اگر می خواهید گل های ارکیده با کیفیت و بزرگ باشند، گلدان را در همین دما و در محیطی بگذارید که جریان هوای متوسط هم در آن وجود داشته باشد. بطورمثال در اتاقی که پنجره دارد یا دستگاه تهویه هوا روشن است؛ اما دقت کنید که ارکیده را مقابل باد کولر یا دستگاه تهویه هوا نگذارید و همچنین از گذاشتن آن در نزدیکی بخاری و شوفاژ و جریان هوای خیلی گرم یا سرد خودداری کنید.

خاک مناسب برای گل ارکیده ؟

مهم ترین ویژگی خاک ارکیده این است که زهکشی مناسبی داشته باشد و آب به سرعت از آن عبور کند. دو نوع خاک برای گل ارکیده استفاده می شود: پوسته درخت و خزه درشت (ماس)

 آبیاری مناسب برای گل ارکیده به چه صورت انجام می‌شود؟

دفعات آبیاری دقیقا بستگی به این دارد که گیاهتان چقدر آب نیاز دارد، مقدار رطوبت هوا، گرما و جریان هوای محیط زندگی آن چقدر است ونوع خاک آن چیست.

بطورکلی می توانیم بگوییم اگر خاک گلدان، پوسته درخت است، لازم است هر 7 تا 10 روز یک بار به آن آب بدهید چون پوسته درخت آب را کم تر در خودش نگه می دارد و اگر آن را در خزه درشت می کارید هر 12 تا 18 روز یک بار آن را آبیاری کنید چون خزه مثل اسفنج عمل می کند و آب را مدت بیش تری در خودش نگه می دارد.

برای اینکه مقدار رطوبت خاک گلدان را بفهمید، با انگشتتان مقداری از خاک گلدان را بیرون آورید. آن را بین دو انگشتتان بمالید واین گونه متوجه می شوید که چه مقدار رطوبت دارد. البته با گذشت زمان و با توجه به شرایط محیطی منزل تان متوجه می شوید که گیاه ارکیده تان چه موقع به آبیاری نیاز دارد.

یکی از رایج ترین اشتباهات افراد در مورد ارکیده این است که آب زیادی به آن می دهند و ریشه‌ی ارکیده می‌پوسد و گیاه از بین می رود.

بهترین روش آبیاری ارکیده این است که آب تمامی سطح گلدان را آب بپوشاند و مقدار آن به اندازه‌ای باشد که آب اضافی از زیر آن بیرون بیاید. زهکشی گلدان هم نکته ی بسیار مهمی است؛ یعنی کف گلدان باید چند سوراخ داشته باشد که آب اضافی به راحتی از آن خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *