پرلیت (Pearlite)

دونه های سفیدی که تو بعضی از انواع خاک ها میبینید اسمش پرلیته ، حالا برای اینکه بدونی این پرلیت چیه و چه کاربرد و ویژگی هایی داره و اصلا چرا با خاک ترکیبش میکنن با ما همراه باش.

پرلیت در اصل سنگ آتش فشانی از نوع سیلیکات (سنگ های شیشه ای) هست که به علت منجمد شدن گدازه های آتش فشانی مقدارکمی آب (که معمولا بین 2 تا 5 درصد است) در اون ذخیره میشه و با حرارتی بین 400 تا 1300 درجه سانتی گراد آب موجود از بین میره و این کار باعث می شه تا ماده خاکستری داخل اون تغییر رنگ بده و ماده ای سفید رنگ به نام پرلیت ایجاد بشه.

پرلیت ترکیب شده با خاک

ویژگی های خاک پرلیت

کاربرد پرلیت

این ماده سفید رنگ کاربردهای مختلفی داره که اگه بخوایم بطور خلاصه براتون ذکرکنیم میشه به استفاده  :در بخش کشاورزی و گلخانه و پرورش گل و گیاه

ساختمان سازی و بتن

ریخته گری

فیلتراسیون

داروسازی

اشاره کرد.

ما تو این مقاله صرفاً مورد اول رو میخوایم بررسی کنیم و کاربردهای پرلیت در گل و گیاهان (آپارتمانی) و گلخانه و صنعت کشاورزی رو بیان کنیم.

کاربرد پرلیت در پرورش گل و گیاهان آپارتمانی

استفاده از پرلیت برای بالا بردن زهکشی

از مهم ترین کاربردهای پرلیت که قبل تر در موردش صحبت کردیم بالا بردن زهکشی خاک هست، وقتی در ترکیب خاک از پرلیت استفاده میکنید تخلخل خاک بالا میره و آب به راحتی از خاک عبور میکنه و از کف گلدان با داشتن زهشکی خوب خارج خواهد شد.

پرلیت جهت قلمه زدن و ریشه دار کردن

استفاده از پرلیت برای قلمه زدن

شاید تا الان براتون زیاد پیش اومده که گیاه رو قلمه زدید و داخل آب اون رو ریشه دار کردید و بعد اون رو به خاک منتقل کردید و گیاه نابود شده، چون وقتی گیاه رو داخل آب ریشه دار میکنید ریشه ها نازک و مویی میشوند و همچنین به رطوبت بالا عادت میکنند، ولی وقتی قلمه یا برگ گیاهان خودتون رو در پرلیت ریشه دار میکنید یک محیط مشابه خاک رو برای آنها شبیه سازی کرده این که میتونه ریشه هیا قوی و محکم تولید کنه، همچنین زمان ریشه دهی گیاهان در پرلیت به مراتب زودتر از آب خواهد بود و ریشه ها باکیفیت و مقاوم هستند و بعد از انتقال به خاک کمتر دچار شوک و نابودی میشوند.
برای ریشه دار کردن قلمه ها اگر بتونید از ترکیب پرلیت + کمپوست و کمی کوکوپیت استفاده کنید به مراتب درصد موفقیت شما در ریشه دار کردن بالا خواهد رفت.

استفاده از پرلیت برای کاشت بذر

برای این کار کافیه پرلیت رو با کمپوست به نسبت ۵۰:۵۰ مخلوط کنید تا یک بستر کاشت عالی برای برای ریشه های ظریف نهال ایجاد کنید. لایه ریز پرلیت همچنین برای پوشاندن بذرهایی که برای جوانه زدن به نور نیاز دارند بسیار عالی است چون پرلیت در حالی که بذر را مرطوب نگه می دارد و به جوانه زنی کمک می کند نور را از بین می برد.

استفاده از پرلیت در کشت هیدروپونیک

یکی از روشهای کشت در گلخانه ها، استفاده از کشت هیدروپونیک ( کشت درآب) می باشد. در این روش، نیاز به تهیه آب به همراه مواد مغذی لازم برای رشد گیاه می باشد. برای اینکار از پرلیت استفاده می نمایند. پرلیت به دلیل خصوصیات منحصر به فرد و نتایج بهتری که به عمل می آورد، محبوبیت بیشتری دارد. ضمن اینکه، در هر بار کشت هیدروپونیک می توان از آن دوباره استفاده نمود ولی برای استفاده مجدد، فقط نیاز به استریلیزاسیون دارد.

مقدار و نحوه استفاده پرلیت

بسته به نوع گیاه و خاک مورد نیازش ، معمولا بین 5 تا 35 درصد به خاک گلدان اضافه می شه ؛ مثلا در خاک کاکتوس وساکولنت ، درصد بالاتری از پرلیت در زیرلایه مخلوط می شود یا مثلا در شرایط اقلیمی بسیار گرم و خشک میتوان با تهیه خاک با ترکیب پرلیت بالا امکان رشد و پرورش گیاه را آسان تر کرد.

پرلیت در چه اندازه ای وجود داره؟

پرلیت

اگر خواستید پرلیت تهیه کنید باید بدونید که پرلیت هم مثل پوکه سایز بندی داره که ما بطور مختصر و مفید اندازه های پرلیت رو براتون آماده کردیم.

پرلیت درشت : این نوع پرلیت در بیشتر مواقع برای اصلاح بسترهای کشت گلخانه ای و باغ ها یا خاک های متراکم با ظرفیت نگهداری آب بالا (مثل خاک رس) مورد استفاده قرار میگیرد.


پرلیت متوسط : این پرلیت رو بیشتر در خاک گلدان گیاهان آپارتمانی استفاده میکنند که باعث بالا رفتن زهکشی گلدان و گردش و تهویه مناسب جریان هوا و آب میشه.


پرلیت ریز:  از این نوع پرلیت بیشتر برای قلمه زدن و کاشت بذر استفاده میکنند.

شما میتونید برای خرید پرلیت ،هم بصورت جداگانه ( جهت قلمه زدن و بذر) و هم مخلوط شده با خاک (جهت کاشت انواع گل و گیاهان آپارتمانی) تهیه کنید.

برای سفارش خرید پرلیت برای گل و گیاهان خودتون اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *